Fritz Wotruba, citaten en uitspraken van de kunstenaar
vertaling en redactie: Fons Heijnsbroek

Wotruba, Fritz (1907-1975)


Ik houd me bezig met de figuur, met evenwicht, eenheid. Wat ondanks alles blijft bestaan is het verlangen naar een absolute ideale vorm, een vorm die zichzelf aanpast aan elke plaats en aan elke schaal.

Het zoeken gaat door naar de absolute modelvorm die recht doet aan elke dimensie, zonder verlies van innerlijke kracht.

Elke magnitude, elke dimensie vereist een eigen configuratie.

Mijn verlangen naar beeldhouwen wordt niet gestimuleerd door de klassieke proporties van de Griekse architectuur maar door functionele silo's en hangars.. .De plaatsen die zijn volgepropt met kunst en cultuur verstikken mijn inspiratie.

Wat me stimuleert en interesseert is het natuurlijke geluid van een drukke stad en het practische ontwerp van een haven of fabriek die tot stand komen zonder rekening te houden met enig esthetisch principe. (zie ook Leger, fh)

Ik zou het brons niet graag kwijtraken, want een wereld zonder brons zou voor mij erg leeg zijn.

De kracht en de macht van steen verblijven in zijn massa, in zijn gewicht en in zijn dichtheid.(vgl. Moore, fh)

bij zijn terugkeer naar Wenen in 1945:
De plotselinge verandering had een schok-effect op mij en op mijn werk. De bijna sensuele opwinding, veroorzaakt door de vernietiging om mij heen, sleet vrij snel. Het is niet mijn taak om dit verleden nog meer betekenis te geven dan het al heeft gekregen in de literatuur, op het toneel en in de film. Ik ben bezig met de figuur, met het (stand)beeld; bijvoorbeeld met het statische, met maat, met evenwicht en met eenheid.

Heel vaak vond ik een beeld dat ik al in steen had gehakt fascinerend en verbazingwekkend nieuw in zijn uitwerking wanneer ik het daarna in brons zag.

In de huidige tijd (ongeveer 1950) staat de kunstenaar alleen.. ..geen enkele ideologie kan hem behulpzaam zijn.(zie ook De Kooning, fh)

Het materiaal is er uiteindelijk toe bestemd slechts een hulpmiddel te zijn, slechts goed genoeg om het stamelen tot spreken te brengen.

Er zijn wetten die de steen ons oplegt.

Een goed kunstwerk moet barbarisme en cultuur combineren, twee unieke elementen.

Maat, gewicht, proportie, beweging en verandering in expressie en betekenis...

Alleen een kenmerkend individu kan grote kunst maken. Grote kunst is hetzelfde als anonieme kunst.

Vastheid, onbuigzaamheid, alles wat niet zwichtte voor de druk van mijn hand trok me aan.




stuur een e-mail
.